Provobeweging inspireert nog steeds: "We demonstreren nog steeds tegen dezelfde dingen"

De anarchistische protestbeweging Provo zette in de jaren zestig Amsterdam op zijn kop. Ludieke acties zoals het wittefietsenplan, het witte wijvenplan en de happenings bij het standbeeld Het Lieverdje waren allemaal dingen waar de Provobeweging bekendheid mee wierf. Nu tientallen jaren later is de beweging een inspiratiebron voor het stuk Provo 2.0 van Tafel van Vijf Muziektheater. "Waar wij vandaag de dag tegen protesteren verschilt niet heel veel van de acties in de jaren zestig", vertelt Provo-oprichter Roel van Duijn in zijn huis in Zutphen. Want ook nu kampt de samenleving met verslavingen, genderongelijkheid en milieuvervuiling en staat de vrijheid van meningsuiting onder druk. Tussen 1965 en 1967 daagde de Provo's door middel van zogenaamde ludieke acties, opstanden en pamfletten e de gevestigde orde uit. Dit leidde vaak tot hevige confrontaties met de politie. Door happenings bij Het Lieverdje op het Spui en via hun eigen tijdschrift verspreidde de beweging toendertijd hun ideeën over de maatschappij. De burgemeester verbood de happenings destijds, en er werd soms hard ingegrepen door de politie. Provo introduceerde het woord ‘provotariaat’ voor de groep mensen die maatschappelijke veranderingen wilde. 'Verslaafd aan het product Amsterdam' Roel van Duijn en Robert Jasper Grootveld vonden dat verslaafde consumenten niet doorhadden dat ze verslaafd waren. Door middel van absurde demonstraties, sociale protesten en straattheater probeerde Provo de samenleving alert te maken op problemen zoals milieuvervuiling en overconsumptie. Ook wilde ze met het anarchistische gedachtegoed mensen laten in zien dat ze zich te veel conformeerden aan wat autoriteiten hen vertelden. Ze vonden dat mensen ‘ingedommeld’ waren en wilden hen weer wakker schudden. Vandaag de dag zijn er geen happenings meer bij Het Lieverdje."Wij waarschuwden tegen de verslaafde consument van morgen." vertelt van Duijn. "Maar als je nu naar Het Lieverdje gaat, waar wij protesteerden tegen de verslaafde consument, dan zitten daar nu allemaal toeristen die alleen maar verslaafd zijn aan het product Amsterdam."  De voorstelling is wel in een nieuw jasje gestoken. Social media speelt hierin een grote rol. Het programma van Provo 2.0 start met een interactieve expositie die informatie geeft over de Provo’s van de jaren zestig. In de voorstelling ontmoeten we vervolgens de fictieve kleinzoon van Robert Jasper Grootveld. Hij voert op de socials bijzondere acties, om geld op te halen voor een goed doel. Daarmee genereert hij veel aandacht en succes. Het gaat steeds extremere dingen doen om nog meer volgers te krijgen. Het publiek krijgt de rol van de volgers en krijgen keuzes voorgelegd voor het liken van acties om aandacht te trekken. "De passieve en tegelijkertijd agressieve rol van volgers, maar toch de invloed daarvan, die wilden we fysiek maken" aldus Michiel Schreuders, artistiek leider van Tafel van Vijf. Extinction Rebellion Ook Van Duijn beaamt het gevaar van de sociale media en vindt het goed dat dit centraal staat in de voorstelling, die hij afgelopen week zag in Arnhem. "Ik merk ook dat heel veel mensen verslaafd zijn aan sociale media en eigenlijk ook geen kranten meer lezen om die rede. Dat is absoluut een probleem omdat via sociale media allerlei onzin wordt beweerd alsof het echt waar is", aldus Van Duijn. Of er vandaag de dag nog protestgroepen zijn die in stijl verwant zijn aan de stijl van Provo, vindt Van Duijn wel. "Wij hebben bij het Lieverdje Extinction Rebellion uitgeroepen tot de nieuwe Provobeweging. Daar waren ze erg blij mee." De voorstelling Provo 2.0 gaat volgende week officieel in première in het Bijlmer Park theater en is daarna nog te zien in de Krakeling.

Lees verder