Rechter geeft bewoners die kritisch zijn op parkeervrije Herengracht gelijk

Binnenstadbewoners die het niet eens zijn met de nieuwe inrichting van een deel van de Herengracht, waar niet meer geparkeerd mag worden, hebben deze week bij de rechtbank een overwinning behaald. Ze vonden dat de gemeente dit deel niet als een woonerf kan bestempelen en de rechtbank was het met hen eens. Het gaat om het eerste deel van de Herengracht, van huisnummer 1 tot ongeveer 100. De parkeerplaatsen zijn er weggehaald, maar er rijdt nog wel verkeer door de straat. De gemeente noemt het een woonerf, maar de bewoners zeggen dat de hoeveelheid verkeer zo groot is dat het niet meer verkeersluw is en dat de beschrijving woonerf dus niet meer klopt. De bewoners denken dat het stukje straat in feite gebruikt wordt als sluiproute om richting het IJ te rijden. De gemeente wees in reactie op hun kritiek op het ontbreken van de belijning. Dat zorgt er volgens de gemeente voor dat niet de indruk wordt gewekt dat er een rijbaan en een stoep is. Ook zorgen de fietsparkeerplekken en de (nog te plaatsen) bomen voor versmallingen en zouden bewoners zelf nog bloembakken of geveltuintjes mogen aanleggen om de weg nog meer te versmallen. Door de inrichting zou het voor automobilisten onlogisch zijn om de straat als sluiproute te gebruiken. Harder rijden Volgens de rechtbank heeft de gemeente de reactie 'onvoldoende draagkrachtig gemotiveerd'. De rechtbank wijst erop dat de gemeente in november van dit jaar zelf advies inwon bij een expertisecommissie. Die commissie schreef juist dat 'het aantal auto's dat hier rijdt groter is dan je eigenlijk zou willen op een erf' en dat dat het 'doorgaande automobilisten zijn die eerder geneigd zijn om wat harder te rijden'.  Bewoners klaagden ook over het opheffen van parkeerplekken. Ze moeten daardoor langer zoeken naar een plek voor hun eigen auto en verder lopen. Volgens de rechtbank mag de gemeente weliswaar 'beleid hanteren dat het gebruik van auto’s in de binnenstad ontmoedigt', maar moet de gemeente ook een 'redelijke afweging van alle betrokken belangen' maken. Onderzoeken Er is door de gemeente wel onderzoek gedaan naar de gevolgen van het weghalen van de zestig parkeerplekken, maar dat onderzoek is niet naar de rechtbank gestuurd. Dat moet alsnog. Daarnaast moet de gemeente nogmaals aantonen dat het soort verkeer en de intensiteit van het verkeer past bij een woonerf. Volgens de rechtbank gaat het om 'gebreken' die hersteld moeten worden. Wat er gebeurt als de uitleg opnieuw onvoldoende blijkt, is nog niet bekend.  AT5 maakte in september van dit jaar een reportage over de klachten van bewoners over de nieuwe inrichting van de gracht. Tegelijkertijd zijn er ook bewoners die het prachtig vinden en die juist willen dat de herinrichting verder gaat:

Lees verder