Rechterrijstrook A2 blijft voorlopig dicht, weghalen geluidsscherm bleek ingewikkeld
Rijkswaterstaat houdt de rechterrijstrook van de A2 nog tot zeker eind augustus afgesloten. Ook blijft de maximumsnelheid verlaagd. Het is namelijk nog niet gelukt om alle beschadigde panelen van de geluidswand daar weg te halen. Donderdag 25 juli werden er scheuren in de betonnen wand bij Abcoude ontdekt. Volgens Rijkswaterstaat moest de vluchtstrook en de rechterrijstrook daarom uit veiligheidsredenen dicht. Het plan was om de beschadigde panelen een week later weg te halen en in ieder geval de rechterrijstrook daarna weer vrij te geven. Dat is alleen niet gelukt. "Op vrijdag 2 augustus is een eerste poging gedaan om de 10 panelen met schade uit te hijsen", zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. "Helaas viel het uithijsen erg tegen, omdat de panelen 'als een treintje' zijn gemonteerd, waardoor het uithijsen van een paneel effect heeft op de naastgelegen panelen." Het duurde die vrijdag vier uur lang totdat er een paneel verwijderd was. "Er is besloten om de operatie op dat moment te stoppen. Omdat niet alle panelen verwijderd zijn, blijven de rechterrijstrook en vluchtstrook afgesloten voor de veiligheid van het verkeer en is de maximale snelheid 90 km per uur." In de praktijk is dat, waarschijnlijk door filevorming, vaak 70 of 50 kilometer per uur. De afsluiting en lagere maximumsnelheid zorgen tijdens de spits regelmatig voor files op het stuk tussen Holendrecht en Vinkeveen, helemaal omdat een deel van de automobilisten niet naar de rijstroken links gaat en er een snelheidsverschil zit tussen de rijstroken links en rechts. Invoegen vanuit Abcoude is door dat snelheidsverschil niet altijd ongevaarlijk. "We zijn ons ervan bewust dat het afsluiten van een rijstrook voor extra reistijd zorgt", reageert de woordvoerder. "Dit doen we voor de veiligheid van de weggebruiker. Doordat de rechterrijstrook is afgesloten kan de extra reistijd oplopen tot circa 20 minuten." Veilige situatie Er wordt nog steeds onderzocht hoe de beschadigde panelen op een veilige manier weggehaald kunnen worden. De hoop is dat er eind augustus er 'een veilige situatie voor weggebruikers is gecreëerd' en dat de rechterrijstrook en vluchtstrook dan weer open kunnen. De problemen met de geluidswal doen denken aan de geluidswal van de A10 Noord. Die raakte een paar jaar geleden door stormen beschadigd en de vervanging zal pas over een jaar gelukt zijn.
Lees verder