Staatssecretaris wil tóch weer kijken naar uitstel uitstootvrije zones, wethouder zet 'gewoon' door
Het verzet vanuit het kabinet tegen de komst van uitstootvrije zones in de stad leek te worden gestaakt, maar staatssecretaris Chris Jansen (PVV) wil nu toch weer gaan kijken naar een mogelijk uitstel. Het instellen van zo'n zone is echter een verantwoordelijkheid van de gemeentes en verkeerswethouder Melanie van der Horst is dan ook van plan om de invoering gewoon door te zetten. Na een overleg tussen de staatssecretaris en de wethouders van de steden waar vanaf komend jaar een uitstootvrije zone gaat gelden zou Jansen niet meer voor de plannen gaan liggen. Maar in de Tweede Kamer liet de staatssecretaris een heel ander geluid horen over dat staken. "Dat zijn de woorden van de gemeentes geweest, dat was hun conclusie na het overleg. Ik heb aan het einde van de vergadering duidelijk gezegd dat zij nog geen enkele zekerheid hebben, omdat wij nog geen besluit hebben genomen." Het besluit of het kabinet voor het uitstellen van de uitstootvrije zones is, moet binnenkort worden genomen. Hoe de staatssecretaris dat dan wil gaan aanpakken, is niet helemaal duidelijk. Jansen liet gisteren tijdens de commissie weten dat hij in ieder geval wil kijken naar een extra vangnet voor ondernemers en maatwerk voor ontheffingen voor bijvoorbeeld marktkooplieden en kleine ondernemers. Maar zoals Jansen zelf zei: "Ik ga hier niet mijn kaarten op tafel leggen. Ik wil hier eerst het gesprek over aangaan in de ministerraad." Een woordvoerder van de staatssecretaris kan ook nog geen verdere toelichting geven op de plannen. "De staatssecretaris neemt alle overwegingen, ook die uit het debat van gisteren, mee richting het kabinet. Daar zal een besluit worden genomen over hoe het kabinet invulling wil geven aan de afspraken in het regeerakkoord over de zero-emissiezones." In het regeerakkoord staat dat er 'bezien wordt op welke manier het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld'. Echter lijkt het echte uitstellen van de zone een lastige taak, aangezien het Rijk niet over het instellen daarvan gaat. Dat is een taak van de gemeentes zelf, waardoor het kabinet in principe niet heel veel te zeggen heeft over het onderwerp. Verwarrend beeld Volgens de gemeente creëren de uitspraken van de staatssecretaris een verwarrend beeld voor de ondernemers in de stad, wat ze juist niet nodig hebben. "We hebben dit vijf jaar geleden besloten en sindsdien hebben veel ondernemers hier naartoe gewerkt. Vanuit de branche wordt ook gevraagd om duidelijkheid en betrouwbaarheid", reageert Van der Horst. De wethouder laat weten dat ze zich inzetten om de ondernemers te steunen voor wie de overgang naar elektrisch rijden niet zo gemakkelijk is. "We willen ervoor zorgen dat zij de ruimte krijgen om op een voor hen werkbare manier over te gaan op uitstootvrij vervoer. Daarom hebben we overgangsregelingen, bieden we hulp met overstapadvies en helpen we wie (nog) niet kan overstappen bij het aanvragen van ontheffingen. Hierbij wordt ook gekeken naar ontheffingen voor voertuigen die niet elektrisch beschikbaar zijn en situaties waarin dreigend faillissement een rol speelt." De komende maanden gaat de gemeente 'het goed in de gaten houden' hoe het invoeren van de zones verloopt. "We kijken daarbij met name naar de kleine ondernemers en of de huidige ontheffingen ook voor hen goed werken. Het is namelijk voor ons allemaal van groot belang dat de invoering goed verloopt en dat de ondernemers goed geholpen worden met overstappen, of indien dat niet mogelijk is, met een ontheffing." Ook probeert de gemeente voor kleine ondernemers zoals monteurs, loodgieters of elektriciens een 'klushub' te starten. Zij kunnen dan net buiten de zone met hun niet uitstootvrije-bus inruilen voor een elektrisch voertuig om verder de stad in te rijden. Eind dit jaar wordt er begonnen met een proef bij de Piet Heingarage, naast de Passengers Terminal. Amsterdamse zones Amsterdam is een van de veertien steden waar vanaf komend jaar een uitstootvrije zone gaat gelden. Die geldt in eerste instantie alleen nog voor de binnenstad, alles binnen de s100, en voor nieuwe vrachtauto's en bestelwagens. Er geldt ook nog een overgangsregeling voor oudere voertuigen. Afhankelijk van het bouwjaar en het type voertuig hoeft de eerste soort pas vanaf 2027 uitstootvrij te zijn. Het is niet zo dat de gemeente helemaal los van de regering kan handelen. Landelijke regelgeving is wel voor een gedeelte van belang voor de uitstootvrije zones. Zo besloot wethouder Melanie van der Horst dat de zone die de gemeente eerst in gedachten had (alles binnen de ring) moest worden verkleind tot de binnenstad omdat er nog geen geschikte verkeersborden zijn, die weer moeten worden vastgesteld door het Rijk. Tot die borden er zijn, geldt de uitstootvrije zone voor een tijd alleen maar binnen de s100. De bedoeling is om het gebied in 2028 alsnog uit te breiden naar alles binnen de ring. Wel wordt de bestaande milieuzone binnen de ring in januari verscherpt. Vanaf komend jaar mogen alleen nog dieselpersonenauto's en bedrijfsauto's vanaf emissieklasse 5 of hoger het gebied in, dat zijn auto's uit 2009 of jonger.
Lees verder