Stay Away-filmpjes zijn verleden tijd: gemeente komt met andere ontmoedigingscampagne
De gemeente gaat geen filmpjes meer verspreiden die bepaalde groepen toeristen uit het buitenland moeten ontmoedigen om naar de stad te komen. De ontmoedigingscampagne zelf gaat wel door, maar met een andere boodschap. Dat vertelde wethouder Sofyan Mbarki vanavond tijdens een commissievergadering. De ontmoedigingsfilmpjes waren onderdeel van een pakket aan maatregelen om de overlast van toerisme in de binnenstad terug te brengen. Britse mannen die online zoektermen als 'cheap hotel Amsterdam' of 'pub crawl Amsterdam' intypten, konden waarschuwingsvideo tegenkomen met daarin de boodschap dat toeristen die overlast veroorzaken een boete of zelfs een nachtje in de cel riskeren. De strategie werd, onder meer in de Britse en Amerikaanse pers, breed uitgemeten. Maar Mbarki komt nu tot de conclusie dat de filmpjes onvoldoende ontmoedigend werken. Uit eerder onderzoek naar de effecten bleek dat ongeveer een kwart van de potentiële feesttoeristen dankzij de campagne meer op hun gedrag lette vergeleken met de groep toeristen die de campagne niet gezien heeft. Een daling van het aantal Engelse feesttoeristen is dan ook niet direct terug te zien. "De aantrekkingskracht onder deze groep blijft enorm groot, ook onder deze doelgroep", aldus een woordvoerder van de wethouder. Website En dus gaat de campagne op de schop: toeristen moeten voortaan niet meer met video's, maar met een website worden ontmoedigd. Het idee is dat toeristen die op Google bepaalde zoektermen intikken de website bovenaan de zoekresultaten te zien krijgen. Toeristen die op de site terechtkomen, wordt gevraagd wat de reden van hun mogelijke bezoek aan Amsterdam is. Op de site kunnen bezoekers ook lezen dat er op de Wallen bepaalde beleidsmaatregelen, zoals het blowverbod, gelden. Wat eerder dit jaar al duidelijk werd, is dat de campagne voortaan niet alleen op Britse mannen gericht is, maar ook op bezoekers uit andere landen, waaronder Nederland. Op dit moment is alleen de Engelse versie van de website in de lucht. De komende maanden komt er ook een versie voor potentiële bezoekers uit Spanje, Italië, Frankrijk en Nederland. Verschillen De precieze inhoud van de website verschilt per bezoeker: "De site is opgesteld aan de hand associaties die een betreffende doelgroep heeft met Amsterdam", zegt de woordvoerder. "Voor de Britse overlastgevende toerist zijn dat bijvoorbeeld georganiseerde vrijgezellenparty's. Voor de Franse meer blowen." Niet alleen de vorm van de campagne verandert, ook de boodschap zelf: "In de eerste campagnes benoemden we vooral wat de risico's waren", zegt Mbarki. "Nu richten we ons meer op bepaalde associaties die sommige toeristen met de stad hebben. Associaties die we graag willen ontkrachten." Mbarki doelt daarmee op de toeristen die Amsterdam als feeststad zien. "Aan toeristen die denken dat ze hier even los kunnen gaan, willen we duidelijk maken: Het beeld dat u hebt van Amsterdam, klopt niet met de werkelijkheid." Niet de oplossing De wethouder benadrukte tijdens de commissievergadering meerdere keren dat de campagne volgens hem niet op zichzelf staat, maar alleen werkt in combinatie met de meer dan honderd andere maatregelen die voor de binnenstad aanpak zijn opgesteld. "Soms wordt deze campagne als synoniem genoemd voor de oplossing, maar het is niet de Haarlemmerolie voor al onze problemen." De vernieuwde campagne loopt tot en met eind 2024. Na een evaluatie wordt er een besluit gemaakt over een eventueel vervolg.
Lees verder