Straks meer deelscooters, maar limiet van 300 in De Pijp en binnenstad
Met de verlenging van de deelscooterproef voor de komende twee jaar, gaat de stad een heel aantal scooters rijker worden. Nu rijden er nog 770 scooters rond in de stad, maar met de uitbreiding gaat dat straks 1200 worden. Maar van die 1200 scooters mogen er straks maar maximaal 300 geparkeerd staan in het centrum en in De Pijp. Naast het zogenoemde 'voertuigenplafond' voor de twee gebieden, mogen er binnen de ring en onder het IJ maximaal 700 scooters staan. Toch is het plafond niet zo hard als het lijkt, zo legt een woordvoerder van verkeerswethouder Melanie van der Horst uit. "Het is natuurlijk niet zo dat bij de 301e deelscooter de gebieden van Centrum en De Pijp op slot gaan. De scooters zijn daarvoor te veel in beweging en de zones te groot." Uiteindelijk zijn de twee aanbieders van de scooters zelf verantwoordelijk om in de gaten te houden of het maximumaantal niet wordt overschreden. "De aanbieders kunnen wel zorgen dat het ophalen of juist parkeren van scooters op bepaalde plekken goedkoper wordt, als het aantal in een gebied richting de 90 procent van het maximum gaat." Als het maximum overschreden wordt, dan spreekt de gemeente de aanbieders daarop aan. "Dit is in de vergunningsvoorwaarden opgenomen." Kritiek op gebruik Dat er maar maximaal 700 scooters binnen de ring mogen staan, komt door de kritiek op de proef. De scooters worden voornamelijk gebruikt in de gebieden binnen de ring, aangezien daar buiten maar op een aantal plekken kan worden geparkeerd. De scooters mogen namelijk alleen staan in de aangegeven gebieden. Binnen de ring is het overgrote gedeelte beschikbaar, behalve op en rond de Wallen, het Museumplein en het Leidseplein. Buiten de ring zijn er maar een aantal plekjes waar gebruikers hun scooters kunnen parkeren. GroenLinks wilde in eerste instantie niet instemmen met het uitbreiden van de proef, maar ging onder andere na het vergroten van het gebied toch overstag met het plan. De partij blijft zelf wel sceptisch op de deelscooters. "De belofte van de deelscooter is dat het een vervanging zou zijn van de auto, maar wat we zien in Amsterdam is dat het juist de fiets en het ov vervangt", zo liet raadslid Elisabeth IJmker eerder aan AT5 weten. De partij hoopt met de uitbreiding en verlenging van de proef een verbetering te zien in die beloftes. Geen Felyx meer Een ding wat in ieder geval gaat veranderen rond de deelscooters in de stad zijn de aanbieders. Nu is het aantal van 770 nog verdeeld over de bedrijven Felyx en Check, maar de groene scooters van Felyx rijden straks niet meer door de stad. Het van oorsprong Amsterdamse bedrijf was in het begin de enige aanbieder van de deelscooters, maar moest het tijdens de aanbesteding voor de vergunning afleggen tegen Go Sharing. Laatstgenoemde biedt al deelscooters aan in onder andere Almere, Den Haag, Haarlem, Eindhoven en Rotterdam. Daar komen nu 600 deelscooters in Amsterdam bij. De andere helft is voor Check. Ook voor het voertuigenplafond geldt dat de maximumaantallen moeten worden verdeeld over de twee. Dus allebei 350 scooters binnen de ring en 150 in het centrum en De Pijp. De vergunningen gaan vanaf 1 april gelden en zijn voor twee jaar, verlenging daarvan is mogelijk. Vaste hubs Een probleem met de deelscooters waar de gemeente ook veel over hoort, is de overlast die bewoners ervaren door het parkeren. Scooters die bijvoorbeeld midden op de stoep staan of bankjes blokkeren. De gemeente wil dat aanpakken door meer vaste parkeerplekken en hubs te plaatsen waar de scooters kunnen worden geparkeerd. Het wordt dan niet meer mogelijk overal de deelscooter te parkeren.
Lees verder