Studenten zijn achterstallig onderhoud beu na slecht bereikbare brand: "Ingang al jaar dicht"
Voor Joshua en andere bewoners van een studentencomplex dichtbij station Sloterdijk is de maat vol: hun verhuurder XIOR is volgens de studenten nalatig in achterstallig onderhoud. Voor Joshua was de doorslag dat zijn huis twee weken geleden tot onbewoonbaar aan toe afbrandde en de brandweer niet goed bij de woning kon doordat de hoofdingang al zeker een jaar afgesloten is door een houten schot. Joshua was niet thuis toen de brand in zijn keuken ontstond, zijn vriendin wel. "Ze belde me op dat het huis in de fik stond." Uiteindelijk redden zijn twee katten het niet." Enkele hoofdingangen van de drie gebouwen naast elkaar zijn al tijden kapot en hebben er - volgens de verhuurder vanuit veiligheidsoverweging - een houten schot voor zitten. Joshua legt niet de schuld van de brand, maar wel de verantwoordelijkheid voor de veiligheid daarna bij verhuurer XIOR. "De brandweer kon niet door de hoofdingang, uiteindelijk is ons huis onbewoonbaar verklaard. Dit is niet oké." De problemen stapelen zich op voor Joshua en zijn medebewoners op de Naritaweg. Levertijd De brandweer bevestigt dat de houten plaat voor de ingang het blussen heeft bemoeilijkt. Een woordvoerder: "We kunnen niet zeggen of de brand echt kleiner zou zijn geweest als we wel door de voordeur heen konden. De brand is nog steeds snel geblust, er is bijvoorbeeld geen schade in andere woningen. Maar het heeft het niet makkelijker gemaakt." Maar los van de ernst van die brand, verenigen Joshua en zijn medebewoners zich om een punt te maken tegenover de verhuurder: "We sturen vaak mails met gebreken aan het gebouw, maar de antwoorden zijn eigenlijk altijd hetzelfde en gaan alleen maar over lange levertijd van producten." Meerdere mails die AT5 heeft ingezien tonen dit aan. Zo zit het schot voor de deur er al ongeveer een jaar, maar ook zijn er andere gebreken: "Lichten die een half jaar lang kapot zijn, een hek naar de afgesloten parkeerplaats dat het niet doet." Hij voelt zich niet serieus genomen: "Alsof ze zeggen: betaal ons maar geld en dat is het." Een woordvoerder van XIOR laat weten de brandveiligheid serieus te nemen. XIOR zou niet hebben gedacht dat het risico zó groot zou zijn als de hoofdingang op deze manier werd afgesloten. "Wij hadden beter naar de bewoners kunnen communiceren wat de alternatieve vluchtroutes zouden zijn in geval van calamiteit gedurende het niet functioneren van deze deur." Verplichte hersteltermijn Stichting !WOON staat bewoners van het complex bij en helpt ze samen op te treden tegen de verhuurder wat betreft het meermaals terugkomend achterstallig onderhoud. Julian Neugebauer: "De verhuurders voelen zich niet meer gehoord." XIOR zou, volgens Neugebauer, binnen zes weken onderhoud moeten verzorgen aan dit soort gebreken: "Dat is wettelijk verplicht, dus het moet." Hij schakelt inmiddels een advocaat voor de bewoners in om juridisch tegenover de verhuurder te komen te staan. Het achterstallig onderhoud verklaart XIOR door levertijd van producten zoals voordeuren. Dat is exact wat ook de bewoners terugkrijgen van de verhuurder. Een woordvoerder: "Er zeker begrip voor de klachten en het ongeduld van onze huurders. Omdat de levertijd van de schuifdeur kan variëren van 4 tot 8 weken, wordt een tijdelijke deur in de blokkade geplaatst. Wij zijn niet op de hoogte van andere gebreken." "Ik heb er echt geen vertrouwen meer in dat dit goedkomt", aldus Joshua. Samen met andere bewoners stapt hij onder begeleiding van een advocaat naar de rechter voor een kortgeding.
Lees verder