Tijdelijke huurders wooncomplex Nieuw-West krijgen deel servicekosten terug

Een groep voormalige huurders van wooncomplex Mannoury aan het Koningin Wilhelminaplein in Nieuw-West krijgt een deel van de servicekosten terug. Dat heeft de kantonrechter bepaald.  De huurders, die na een tweejarige huurovereenkomst weg moesten, betaalden onder meer extra voor een app die diende als een 'digitale huismeester'. Zo konden ze klachten melden, maar ook met elkaar chatten over bijvoorbeeld het aannemen van pakketjes of het verzorgen van elkaars huisdieren. Ook in belang verhuurder Volgens de verhuurder maakten de bewoners gretig gebruik van die functie, maar de kantonrechter vindt toch dat niet meer dan 1/3 van de kosten voor rekening van de bewoners zijn. Het melden van problemen was namelijk ook in het belang van de verhuurder. Bewoners betaalden ook voor onderhoud van beplanting op daken en balkons, maar ze mochten zich volgens het huurcontract niet zelf met dat groen bezighouden. Op het dak, waar ook groen ligt, mochten ze bovendien niet komen. "Dit onderhoud is dus niet een dienst die als servicekosten kan worden doorbelast", oordeelt de kantonrechter. Ook het systeem dat douchewater zuivert en hergebruikt voor datzelfde groen en koeling van het dak mag niet als servicekosten doorberekend worden. Volgens de kantonrechter is het systeem een 'onlosmakelijk onderdeel' van het duurzame en klimaatadaptieve gebouw en is bovenop de huur nog extra betalen niet nodig. "De stelling dat de huurders bewust voor een woning in een dergelijk gebouw hebben gekozen, maakt dat niet anders." Het is nog niet duidelijk hoe groot het bedrag is dat de verhuurder moet terugbetalen. De groep huurders moet met een voorstel komen waar daarna eventueel nog over gesproken kan worden. 

Lees verder