TikTok-rijen voor de sushisandwich: "Ik heb m'n ouders een Tikkie gestuurd"

Er staat weer een nieuwe TikTok-rij in Amsterdam. Op de Beethovenstraat is het dringen om de sushisandwich. Voor het broodje gefrituurde rijst staan vooral scholieren in de rij.  Het is maandagochtend iets voor twaalven. De sushizaak op de Beethovenstraat is nog niet open maar toch staan er al mensen in de rij. De klanten bestaan vooral uit scholieren die hopen in hun tussenuur de sushisandwich te scoren. Waarom het zo'n hype is? "Monica Geuze," antwoordt een scholier. De influencer plaatste vorige week een video op TikTok en sindsdien loopt het storm. Van twee naar acht medewerkers Het filmpje van Geuze is inmiddels 1,2 miljoen keer bekeken. "We gingen van twee naar acht fulltime-medewerkers in de winkel. Afgelopen zondag verkocht ik 950 sandwiches in een dag", aldus eigenaar Lode van Hattum.  Een sandwich kost 9,50 euro, maar daar heeft een scholier in de rij iets op gevonden: "Ik heb m'n vader een Tikkie van vijf euro gestuurd en m'n moeder een van 4,50." Zelf kopen is voor de meeste scholieren geen optie: "Te duur. Ik ga het niet zelf betalen. Ik ga 't denk ik een keer in de twee weken halen, anders worden m'n ouders niet blij."   "Gezond? Nee dit is niet echt gezond met die gefrituurde rijst en die saus. Maar ja, het is wel lekker", zegt een scholier. Volgens Van Hattum valt dat wel mee: "Er zit ook zalm, avocado en tonijn op, dat is wel gezond." Hij hoopt dat de rijen nog even blijven staan maar is ook bezig nieuwe concepten te ontwikkelen. "Het is toch een hype, daar kun je niet eeuwig op teren."

Lees verder