Toch geen slimme verkeerslichten door privacybezwaren en angst voor hacks
De gemeente wil voorlopig toch geen zogeheten intelligente verkeerslichten in de stad. Dat komt door privacybezwaren, maar ook de angst dat de verkeerslichten gehackt worden. Dat blijkt uit deze week verstuurde antwoorden van wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) op vragen van GroenLinks-raadslid Elisabeth IJmker en Partij voor de Dieren-raadslid Judith Krom. Van der Horst stelt dat er 'verschillende redenen' zijn waarom de gemeente nu niet investeert in dit soort verkeerslichten. "In het recente verleden zijn er door de Autoriteit Persoonsgegevens zorgen geuit over de bescherming van persoonsgegevens bij intelligente verkeerslichten", schrijft de wethouder. "Ook zijn er zorgen inzake cybersecurity, waren er aanzienlijke kinderziektes en is het effect op betere doorstroming in Amsterdam zeer beperkt. De kosten van het onderhoud van intelligente verkeerslichten zijn daarnaast (aanzienlijk) hoger dan die voor de reguliere verkeerslichten." Er was eerder wel een proef gedaan op twee kruispunten met dit soort verkeerslichten, maar de gemeente was niet enthousiast over de uitkomsten. "Op basis van de resultaten is besloten voorlopig af te zien van de inzet ervan", vat Van der Horst samen. Dat Van der Horst voorlopig niet verder wil met de intelligente verkeerslichten is opvallend, want een jaar geleden bleek dat de gemeente juist enthousiast was. De hoop was dat verkeer op drukke kruispunten 'efficiënter' kon doorrijden, doordat bijvoorbeeld groepen fietsers of het openbaar vervoer meer voorrang kregen. Upgrade Ook was elk verkeerslicht dat werd vervangen toen uitgerust met deze technologie. Dat laatste is volgens Van der Horst nog steeds zo. De verkeerslichten kunnen volgens haar in de toekomst eventueel een upgrade krijgen, zodat ze daadwerkelijk 'intelligent' zijn. Maar die upgrade komt er volgens de wethouder wel pas als het voldoende meerwaarde heeft om het extra geld te rechtvaardigen en er geen risico meer is voor privacy en veiligheid. Van der Horst lijkt voorlopig meer te verwachten van de ontwikkeling van verkeersinformatie in auto's zelf. Dat is iets dat wereldwijd speelt.
Lees verder