Tunnel met geur moet fietsers zich veiliger laten voelen: "Ik rook niks"
Een proef met vier tunnels in Amsterdam moet ervoor zorgen dat fietsers zich veiliger voelen. De tunnels zijn één middag aangepast met bijvoorbeeld geur, bewegende verlichting of geluiden. Vervolgens wordt onderzocht of deze aanpassingen effecten hebben op het gevoel van veiligheid van fietsers. Naar aanleiding van een vragenlijst die is ingevuld door inwoners van Noord zijn vier tunnels gekozen waarvan werd gezegd dat ze als onprettig werden ervaren. Per tunnel is ervoor gekozen om woensdagmiddag een ander zintuig te prikkelen om mensen zo met meer gemak door de tunnel te laten fietsen. Een middag lang worden fietsers verrast met geur, geluid, licht en wind. Zo ligt de focus bij de tunnel bij het J.H. Hisgenpad op 'zien'. "Juist dit soort plekken kunnen net een reden zijn om niet te gaan fietsen of een andere route te kiezen", aldus projectleider Pepijn Verpaalen. "Dus als je een korte tunnel net een beetje veiliger kan maken, zal dat misschien zorgen dat mensen hem vaker nemen of vaker gaan fietsen. Dat is wat we met elkaar willen bereiken. " 'Schoonmaaklucht' Het project wordt uitgevoerd door het innovatielab Amsterdam Bike City. Deze proef van mobiliteitsbureau Goudappel kwam als winnaar uit de bus bij een zoektocht naar het slimste idee om fietsers zich veiliger te laten voelen. De 'geurtunnel' bij de Kamperfoelieweg verrast veel fietsers, die het niet allemaal in de gaten hebben. "Ik rook niks, gewoon lucht", vertelt een jongen. Een vrouw geeft aan: "Ik dacht dat het gewoon een soort schoonmaaklucht was, maar het was blijkbaar sinaasappel." Naast de tunnels die zich richten op geur en zien, is er bij de J.H. Van Heekweg eentje ingericht op horen, en bij de Nieuwe Purmerweg op voelen. In de 'hoortunnel' is vogelgeluid te horen. Bij de 'voeltunnel' ervaart de fietser een 'briesje', zo legt de projectleider uit. Twee kleine windturbines moeten dat teweeg brengen. Sinaasappel In de tunnel hing een apparaat waar een sinaasappelgeur uit kwam. Zoals bij elke tunnel werden gebruikers erna opgevangen om een enquête bij af te nemen. Zo wordt uiteindelijk bepaald welke effecten de aanpassingen hebben op het veiligheidsgevoel van fietsers. De uitkomsten van de proef worden gepresenteerd aan de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam. Zij nemen de uitkomsten mee bij het verbeteren van fietstunnels in Amsterdam en de regio. Het project kost in totaal 15.000 euro, wat voor de helft door de gemeente wordt betaald. De Vervoerregio Amsterdam betaalt de andere helft.
Lees verder