Tweede Kamer eist dat kabinet meer doet tegen geluidsoverlast Schiphol

Het kabinet moet meer doen om de geluidsoverlast van Schiphol verder te beperken. Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft een motie daarover aangenomen. Onlangs maakte luchtvaartminister Barry Madlener (PVV) bekend dat het kabinet vanaf volgend jaar maximaal 478.000 vliegbewegingen wil toestaan, ruim 20.000 minder dan nu, maar die krimp vindt de Kamer onvoldoende.  Met de huidige plannen van Madlener, die hij begin december bekendmaakte, gaat het aantal omwonenden van Schiphol dat last heeft van ernstige geluidsoverlast met 15 procent omlaag. Maar de Kamer wil dat percentage opkrikken naar 17 procent door maximaal 467.000 vluchten toe te staan. 75 Kamerleden stemden deze week vóór verdere krimp, onder wie coalitiepartij NSC, 73 tegen. Het is maar zeer de vraag of de minister zijn plannen gaat herzien. Begin december noemde hij het nog verder terugdringen van het aantal vliegbewegingen 'onverantwoord' en 'een te grote belasting voor de sector'. Madlener heeft zes weken de tijd om op het bezwaar te reageren. "Het tij begint te keren" De Amsterdamse luchthavenwethouder Van Buren noemt het vandaag 'goed' dat de Kamer zich uitspreekt voor de verdere krimp van Schiphol. "Het tij begint te keren", schrijft ze op X. Begin december uitte Van Buren kritiek op de plannen van Madlener. "We zien opnieuw dat de geluidshinder en de negatieve effecten daarvan op bewoners rond Schiphol niet serieus worden genomen. Van de beloofde geluidsreductie blijft weinig over en maatregelen worden op de lange baan geschoven." Als aandeelhouder en buurgemeente van Schiphol blijft Van Buren pleiten voor 'een forse krimp en een nachtsluiting'. Ook belangenorganisaties zijn ontevreden over de kabinetsplannen. Volgens de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS), die onder meer omwonenden vertegenwoordigt, krijgen inwoners van de Schipholregio 'niet de beloofde bescherming'. Milieudefensie, Greenpeace, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en Natuur & Milieu schreven begin december in een gezamenlijke verklaring dat het aantal vliegbewegingen veel te hoog blijft. Kritiek De luchtvaartsector vindt de aangekondigde krimp juist te ver gaan. KLM noemde het 'onbegrijpelijk' dat het kabinet in zijn berekening geen rekening houdt met de geluidsreductie door nieuwe, stillere vliegtuigen. "We investeren 7 miljard euro in stillere vliegtuigen en hebben forse maatregelen voorgesteld. Hieruit blijkt dat een kleiner Schiphol niet nodig is om de geluidsdoelen te bereiken", aldus KLM-topvrouw Marjan Rintel begin december. 

Lees verder