Veilig Thuis komt met verbeterpunten na kritisch rapport over aanpak huiselijk geweld
Veilig Thuis Amsterdam-Amstelland komt met een verbeterplan, wegens zorgen over de wachttijden van meldingen over kindermishandeling en huiselijk geweld. Aanleiding is het rapport van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd van afgelopen juli. "Het is schrijnend dat gezinnen en huishoudens zo lang moeten wachten. Hun recht op bescherming komt in de verdrukking", zegt directeur Gerbrich Kuperus van Veilig Thuis Amsterdam-Amstelland. Het CBS maakte vorige week bekend dat Veilig Thuis in de eerste zes maanden van dit jaar bezig is geweest met 5840 gevallen van huiselijk geweld in de stad, het hoogste aantal in deze periode in vijf jaar tijd. Een deel van deze zaken kwam al eerder dan 2024 binnen, maar dit jaar werd daar aan doorgewerkt. Zo kwamen in het eerste halfjaar van 2024 bijna 4200 meldingen binnen, waarvan 30 anonieme meldingen. In de eerste helft van 2023 ging het om 4600 meldingen, in de tweede helft van vorig jaar om bijna 4400 meldingen. Verbeterpunten Twee grote verbeterpunten die Veilig Thuis wil doorvoeren, zijn het zicht op veiligheid tijdens het wachten na het maken van een melding bij de organisatie en het voldoen aan de wettelijke termijnen waarbinnen meldingen worden opgepakt. Om beter zicht te houden op de veiligheid tijdens het wachten van melders, hebben werkbegeleiders en teammanagers een werkproces ontwikkeld om hier zicht op te houden. Deze werkinstructie zal deze maand worden besproken. Hier zal worden ingegaan op hoe zicht op veiligheid vorm krijgt, ook als melders of directbetrokkenen niet bereikbaar zijn. Daarnaast zal de aanpak voor ziekteverzuim verder worden aangepakt. Ook zal worden gekeken op het aantrekkelijk maken van werkpraktijken en het werven van nieuwe medewerkers en vertrouwensartsen. Daarnaast zal gewerkt worden aan de mogelijkheden rondom het inhuren van externe medewerkers. Tot slot wil Veilig Thuis actief werken aan een instroom van zaken en zicht op door- en uitstroom hiervan. Rapport De inspectie concludeerde dat Veilig Thuis er niet in slaagt om alle meldingen binnen de wettelijke termijn van vijf werkdagen te beoordelen op veiligheid. "Wachttijden kunnen oplopen tot zes maanden voor de veiligheidsbeoordeling en tot twaalf maanden voordat een onderzoek of interventie start", valt er in het rapport te lezen. Zo wordt bij meldingen met 'acute onveiligheid' dezelfde dag gehandeld, maar duurt het bij 'minder urgente gevallen' te lang voordat een situatie wordt beoordeeld of actie wordt ondernomen. Daarnaast was er een toename van de instroom van meldingen zichtbaar, 'waarbij ook veel (her)meldingen zijn over huishoudens waar al hulpverlening bij betrokken is'. "Er is onvoldoende zicht op de veiligheid van huishoudens gedurende de lange wachttijden. Er is geen actief wachtlijstbeheer en melders of betrokkenen worden te weinig actief benaderd terwijl zij op een beoordeling wachten. Dit leidt tot een gebrek aan controle op de veiligheid van betrokkenen", aldus de inspectie in het rapport. Gebrek aan personeel Door hoog ziekteverzuim en veel personeelsverloop is er gebrek aan personeel bij Veilig Thuis. Zo zouden medewerkers onder hoge druk moeten werken met kwetsbare huishoudens en voelen zij zich niet voldoende gezien en gehoord tijdens het uitvoeren van hun werk. Een tekort aan vertrouwensartsen zou ervoor zorgen dat niet alle casussen op tijd door een vertrouwensarts worden beoordeeld. Los van gebrek aan personeel haalt het rapport het niet soepel verlopen van samenwerking met partners aan. Zo zouden overdrachten naar andere netwerkpartners, waaronder lokale teams en hulpverleners, niet altijd soepel verlopen, omdat ook zij te maken hebben met wachtlijsten en personeelskrapte. De inspectie: "Dit belemmert de tijdigheid van de overdracht, wat verdere vertragingen veroorzaakt in het bieden van hulp aan kwetsbare huishoudens." Directeur Kuperus ziet noodzaak om genoemde verbeterpunten op korte termijn 'daadkrachtig door te voeren'. "Het raakt me enorm dat we aanhoudend niet in staat zijn de verdrukking van het recht op bescherming te keren, ondanks de enorme deskundigheid en het harde werken van onze medewerkers."
Lees verder