Verdrinkingsdood 14-jarige jongen legt gebrekkige samenwerking hulpdiensten bloot
De Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland en de Kustwacht werken onvoldoende samen bij incidenten op het water. Dit blijkt uit een rapport van de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland dat in handen is van NH Nieuws. Het rapport werd opgesteld naar aanleiding van de verdrinkingsdood van een 14-jarige Britse jongen op het Buiten-IJ afgelopen zomer. Op zondagmiddag 28 juli valt de 14-jarige Britse jongen Raymi Saldaña Rojas van een motorboot op het Buiten-IJ, in de buurt van IJburg. Hij verdwijnt onder water en brandweerduikers vinden de jongen pas na een uur onder dezelfde boot, maar de hulp komt te laat. NH Nieuws maakte eerder een reconstructie van het ongeluk, waaruit zorgwekkende conclusies kwamen. Zo bleek dat het marifoonverkeer - het communicatiesysteem waarmee reddingsboten en de Kustwacht contact met elkaar houden - tijdens de reddingsactie regelmatig wegviel. Bovendien lukte het de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij niet binnen de gestelde norm van 30 minuten ter plaatse te zijn bij het Buiten-IJ. Ook hadden de brandweer en politie moeite om het gebied te bereiken, mede doordat ze eerst door de Oranjesluizen moeten varen. Volgens betrokkenen heeft Raymi dan ook geen eerlijke kans gehad om te overleven. Toenemende risico's op het water Het ongeluk is nu ook door de Veiligheidsregio geëvalueerd. In het rapport wordt het belang benadrukt van een goede hulpverlening in het gebied, omdat er steeds meer mensen op en rond IJburg komen wonen. Dit leidt tot een toenemende kans op incidenten op het water. Er zijn aanzienlijke verbeteringen nodig om adequate hulp te verlenen. Het rapport herhaalt dezelfde punten als in de reconstructie van NH Nieuws, maar voegt daar nog meer belangrijke bevindingen aan toe. Amsterdam geen lid van samenwerkingsverband Zo bestaat er een netwerk van partijen rond het IJsselmeergebied die samenwerken bij incidenten op het water. Alle betrokken organisaties, zoals andere veiligheidsregio's, waterschappen en de Kustwacht, hebben samen een bestrijdingsplan opgesteld voor incidenten. Maar de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland blijkt geen lid te zijn van dit samenwerkingsverband en werk dus ook niet volgens het bestrijdingsplan. Hierdoor communiceren de Kustwacht en de Veiligheidsregio verre van optimaal, zo werd pijnlijk duidelijk deze zomer. Beide partijen zijn verantwoordelijk voor reddingsacties op het Buiten-IJ, maar de partijen volgen beide een ander protocol. En dat leverde vertraging op. De Kustwacht en de Veiligheidsregio werken via verschillende communicatiesystemen en hebben aparte meldkamers. De Veiligheidsregio wordt gealarmeerd via de 112-meldkamer, terwijl de Kustwacht een eigen centrum heeft. Uit het rapport blijkt dat er pas na 12 minuten is vastgesteld dat beide partijen met hetzelfde incident bezig waren. Dit leidde niet tot afspraken over gezamenlijk optreden; beide partijen volgden hun eigen koers. Buitenlands telefoonabonnement verstuurt geen locatie Dit resulteerde in vertraging bij het vaststellen waar Raymi precies van boord was gevallen. Normaal gesproken ontvangen medewerkers van de meldkamer automatisch locatie-informatie van bellers, maar doordat iemand met een buitenlands telefoonabonnement belde, werkte dit niet. Pas na twintig minuten waren de exacte coördinaten bekend, die vervolgens werden doorgegeven aan duikteams. De Kustwacht had deze coördinaten al ongeveer een kwartier eerder, maar deze informatie bereikte de meldkamer niet. Daarnaast moesten duikers lang wachten aan wal tot een boot hen naar de locatie kon brengen. Hoewel verschillende (particuliere) reddingsboten al bij de Kustwacht aangaven te willen helpen, is er niet geprobeerd hen daadwerkelijk in te zetten. Duikers mogen namelijk niet zomaar op een boot stappen, omdat de boot veilig moet zijn om vanaf te duiken. Pas twintig minuten na het aanbod van de reddingsboten stapten de duikers aan boord van een politieboot. Echter, uit het rapport blijkt dat deze boot ook niet voldeed aan de veiligheidseisen. De Veiligheidsregio geeft aan dat ze per 1 januari toetreden tot het samenwerkingsverband van het IJsselmeergebied. Een woordvoerder zegt hierover dat het traject al liep, maar dat het incident heeft laten zien hoe belangrijk het is.
Lees verder