Verkeerswethouder: ''Huidige mobiliteitssysteem is niet houdbaar"

Amsterdam groeit hard. Tot 2050 kan de stad 250.000 nieuwe inwoners en 200.000 extra werkenden verwachten. Als er niet ingegrepen wordt, dreigt de stad letterlijk vast te lopen. Dat stelt verkeerswethouder Melanie van der Horst in een brief aan de gemeenteraad. Wethouder van der Horst bezocht het afgelopen jaar alle stadsdelen om in kaart te brengen hoe het verder moet met de verkeerssituatie in de stad. Uit de gesprekken met bewoners, ondernemers, bezoekers en ervaringsdeskundigen bleek dat de meesten al beseffen dat de huidige situatie anders moet. Maar, dit betekent volgens de wethouder niet dat iedereen het eens is over mogelijke oplossingen. "Belangen en functies staan soms op gespannen voet met elkaar." In de stadsdelen Centrum, West, Zuid en Oost wordt de druk op de openbare ruimte volgens Van der Horst soms letterlijk ervaren als een gevecht. Met name tussen bewoners en ondernemers als het gaat om fietsparkeren, laden en lossen, terrassen en afval.  In de wijken Noord, Nieuw-West en Zuidoost wordt de verloederde openbare ruimte juist vaak genoemd. Ook geven vrouwen aan zich niet veilig te voelen als ze lopend of fietsend onderweg zijn naar de metro. Kinderen moeten op straat kunnen spelen  In de brief die vandaag aan de gemeenteraad is verstuurd wordt verwezen naar een enquête die is uitgevoerd onder inwoners van de stad, waarin gestemd kon worden over wat ze belangrijk vinden voor de stad. Daarin staat dat 'veilig buitenspelen voor kinderen' de grootste prioriteit heeft, gevold door veilig verkeer voor voornamelijk zwakke deelnemers.  Onderaan de lijst van wat de gemiddelde deelnemer belangrijk vindt staan onder andere 'veel taxi's en goed bereik voor taxi's' en 'snel en makkelijk met de auto van en naar het centrum'.  De wethouder heeft een nieuwe visie gepresenteerd, genaamd Amsterdam Maakt Ruimte. "Onze huidige normen en beleidsregels botsen met de verandering waar Amsterdam Maakt Ruimte op gericht is. Die focus op efficiëntie maakt dat er te weinig ruimte is voor veiligheid, verbondenheid, gezondheid en ontspanning."   In het huidige parkeerbeleid wordt er nog vanuit gegaan dat elke bewoner of ondernemer nog een parkeervergunning kan aanvragen. Dat moet anders, vindt de wethouder. "Daardoor zijn we beperkt in het aantal parkeerplaatsen dat we kunnen opheffen en omvormen, juist in de wijken waar de ruimte schaars is."  In 2025 worden er daarom drie beleidswijzigingen naar de gemeenteraad gestuurd om de koers van het mobiliteitsbeleid bij te stellen. Jaar van de voetganger Bovendien wordt 2025 het jaar van de voetganger. "De voetganger heeft de afgelopen jaren te weinig aandacht en ruimte gekregen", aldus de wethouder. De gemeente gaat daarom samenwerken met de voetgangersvereniging om lopen te stimuleren en ondernemers bewuster te maken van het belang vantoegankelijke stoepen. Vanaf volgend jaar zullen er ook op belangrijke plaatsen verhoogde zebrapaden worden aangelegd, zodat voetgangers veiliger kunnen oversteken en auto’s gedwongen worden om af te remmen. Bijvoorbeeld bij OV-haltes. 

Lees verder