Vlieggedrag ambtenaren krijgt kritiek van zowel oppositie als coalitie: "Moet verbod komen"
Dat gemeenteambtenaren hebben gevlogen naar steden als Brussel, Londen en Berlijn kan rekenen op stevige kritiek vanuit de Amsterdamse raad. Zo heeft JA21-voorman Kevin Kreuger om opheldering gevraagd aan verantwoordelijk wethouder Hester van Buren. Verrast was hij naar eigen zeggen niet, maar Kreuger begrijpt niet hoe het tot vluchten naar Brussel en Londen heeft kunnen komen. "Ze nemen alles en iedereen de maat over hoe het moet met het klimaat en met het milieu", geeft hij aan. "Maar ze vliegen zelf gewoon lekker door, zelfs naar Brussel en Londen wat korte afstanden zijn. Er wordt gewoon het vliegtuig gepakt en dat is ontzettend hypocriet." Ambitie Bij coalitiepartij GroenLinks is er tegelijkertijd ook onbegrip en ook daarvan kan wethouder Van Buren vragen verwachten. Al vindt Jenneke van Pijpen niet dat de geloofwaardigheid van een 'groen college' nu onder druk staat. Wel vindt ze dat zaken moeten worden aangescherpt. "De ambitie moet hoog zijn", geeft ze aan. "De ambitie moet zijn, zeker voor bestemmingen dichtbij, gewoon niet vliegen. En dat er echt een verbod is om te vliegen op afstanden zoals Brussel, Parijs, Londen en Berlijn." Vingertje En daar is Kreuger het mee eens, al vindt hij dat met name, omdat de coalitiepartijen vaak kritisch zijn op vliegen. "Van mij hoeft dat verbod dus niet, van mij mogen die mensen gewoon zelf een keuze maken", legt hij uit. "Alleen zo lang jij met dat vingertje wijst naar iedereen van 'dat mag niet', ja, dan zou ik bij mezelf beginnen om dat gedrag niet te vertonen. Dat is hoe ik er tegenaan kijk." Een reactie aan AT5 van de wethouder vandaag blijft uit, zij wil eerst ingaan op de vragen vanuit de raad. De gemeente kondigde in 2022 aan dat er nieuwe richtlijnen zouden worden opgesteld die het reisgedrag van ambtenaren groener zou moeten maken. Van Buren laat in een brief van afgelopen vrijdag weten dat die richtlijnen nog altijd niet uitgewerkt zijn. Volgens de wethouder wordt er wel strenger wordt toegezien op 'het nut en noodzaak' van de reis. De vliegreizen lagen in 2019, het jaar voor het uitbreken van het coronavirus, overigens een stuk hoger. Dat jaar werden er 500 retourtjes gemaakt. Sindsdien ligt het jaarlijks aantal vluchten een stuk lager, onder meer omdat er in 2020 en 2021 coronamaatregelen golden.
Lees verder