Vuilnisman ligt wakker na dodelijk ongeluk van collega en wil bijrijder: "Amsterdam is te druk"

Een collega van de vuilniswagenchauffeur die maandag betrokken was bij het fatale ongeluk op de Passeerdersgracht in Amsterdam, vindt het verschrikkelijk wat er gebeurd is. Daarom waarschuwt hij voor de gevaren van het werk. Al langer rijden hij en zijn collega's in een te drukke stad op te grote wagens, vindt hij. Voor een veiligere situatie, stelt hij dat het belangrijk is dat er een bijrijder komt in de cabine. Dit om de dode hoek te kunnen zien. "Maar daar zijn ze het boven op kantoor niet mee eens", zegt de chauffeur die anoniem zijn verhaal doet bij AT5. De chauffeur zegt dat hij, collega's eveneens, wakker liggen van het dodelijke ongeluk op de Passeerdersgracht. Allemaal kennen ze elkaar, allemaal maken ze dagelijks gevaarlijke situaties mee waarin het bijna fout gaat. "En nu is het een keer raak", zegt hij. "Ik weet nu al, de jongen die reed, die is kapot. Er zijn twee families verwoest, die van de overledene en die van de chauffeur." Alleen op de wagen Een 69-jarige Amerikaanse vrouw kwam maandagmiddag onder de vuilniswagen die zijn collega op dat moment bestuurde – in zijn eentje. Vroeger was dat anders: dan reden er naast de chauffeur ook twee ouderwetse 'zakkengooiers' mee. Maar die zijn sinds de opmars van de ondergrondse containers in de stad op steeds meer plekken overbodig geraakt. Nu rijden de meeste chauffeurs dus alleen op de wagen.  De chauffeur die AT5 heeft gesproken, een geboren en getogen Amsterdammer, rijdt sinds 2020 op de vuilniswagen. Hij probeert naar eigen zeggen al een jaar duidelijk te maken dat er weer een verplichte bijrijder bij moet om de dode hoek te kunnen zien. Maar nog zonder gehoor. "We schreeuwen het tegen onze teamleiders, maar die moeten er dan weer mee naar een of andere stropdas of mantelpakje op kantoor. Maar die doen niks. Geef mij een bodycam, die kan aantonen bij mensen hogerop hoeveel gevaarlijke situaties je in Amsterdam tegenkomt", zegt hij. "De stad is in vijftien jaar ontploft qua mensen en verkeer."" Drukke stad Volgens de chauffeur passen hij en zijn collega's hun rijgedrag daarop aan."Je rijdt al heel langzaam en neemt de tijd als er toch fietsers over de stoep, onder de kraan of tegen het verkeer in rijden. Ik stop wel hoor, dan duurt mijn dag maar een half uur langer." Zijn dienst begint om half zeven 's ochtends en is klaar om half vier 's middags. Vroeger hadden chauffeurs hun eigen wijk, vertelt hij, maar dat wisselt nu. Daardoor kan het voorkomen dat ze een route moeten rijden waar ze minder bekend mee zijn. "Maar hoe vaker je ergens rijdt, hoe veiliger", zegt de man.  Ook hebben chauffeurs volgens hem niet meer hun eigen wagen, maar wisselen hun voertuigen van grootte en model, wat weer om een andere rijstijl vraagt.  Afzettingen Vanwege de vele afzettingen in de stad zien chauffeurs zich bovendien gedwongen om rare manoeuvres uit te voeren om toch bij de containers te komen: achteruitrijden, steken of tegen de richting in rijden. Volgens de gesproken chauffeur houdt de gemeente hier niet voldoende rekening mee. Tekst gaat verder onder de foto. Voorlopig heeft hij er nog geen vertrouwen in dat er iets verandert. Volgens hem rijden er alleen in De Pijp mensen met zijn tweeën op kleinere wagens, omdat 'een oude garde dat ooit had geëist'. "Tot nu toe heeft het management tegen ons gezegd: 'zet je radio uit en rij met je raampje open'. Maar onze wagen produceert al 110 decibel. Die jongen die maandag dit vreselijke ongeluk meemaakte, was al veertig meter doorgereden en had niet gehoord of gemerkt wat er was gebeurd." FNV-vakbondsbestuurder Fred Bos zegt ook dat er al tijden een groot personeelstekort is. "Er is een grote behoefte aan goede chauffeurs." De klacht dat chauffeurs liever niet alleen willen rijden hoort hij zelf niet regelmatig, maar klachten over het fietsverkeer herkent hij wel. "Maar niet alleen de fietsers. Al het verkeer, ook voetgangers bijvoorbeeld." Ook hoort hij regelmatig dat chauffeurs een camerasysteem willen dat in 360 graden rond de vuilniswagen kan kijken, maar hun verzoeken om dat systeem aan te schaffen zouden telkens afgewezen zijn. 

Lees verder