Waarom ligt er langs de grachten vaak geen reling meer bij de parkeerplaatsen?

Het is een vraag die sommige lezers hadden toen er gisteren opnieuw een auto te water raakte in een gracht in de binnenstad. Waarom zijn er steeds minder relingen langs de parkeervakken? Door zo'n reling, die de gemeente als een 'autorail' noemt, is de kans dat een auto bij het parkeren in het water belandt minder groot. De reling lag in 2008 ook langs de parkeervakken op de Oudezijds Achterburgwal, waar gisteren een auto in het water belandde.  Ook op andere plekken in de binnenstad lag vroeger zo'n autorail.  Maar de gemeente haalt de relingen dus regelmatig weg. Het gaat juist om een maatregel om ongelukken te voorkomen, schreef wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) in september van dit jaar in antwoorden op vragen van de VVD over verdrinkingsdoden in de stad. Ze doelde daarbij niet op ongelukken met auto's, maar ongelukken met voetgangers. "Bij aanpassingen van het parkeren langs grachten wordt geen autorails meer (terug) geplaatst om struikelgevaar in te perken", schreef Van der Horst. Andere maatregelen die de gemeente neemt zijn bijvoorbeeld het plaatsen van reddingstrappen en ophangen van zogeheten 'griplijnen' waaraan drenkelingen zich kunnen vasthouden.  Relingen kunnen overigens niet altijd voorkomen dat een auto het water in rijdt. Dat bleek bijvoorbeeld in 2015,  toen een SUV vol over zo'n reling reed en midden in de Herengracht belandde. Getuigen hebben toen de inzittenden gered.

Lees verder