Welke metrolijn verdwijnt er? Dit zijn de mogelijkheden voor het nieuwe netwerk
Hoe ziet het metronetwerk er vanaf 2027 uit? Gisteren werd bekend dat er vier nieuwe opties zijn en dit zijn de varianten waarover gesproken wordt. Bij bijna elke optie verdwijnt er een andere metrolijn. Reizigers die daar de dupe van worden, zullen meestal moeten overstappen op station Van der Madeweg. Wel kunnen hierdoor meer metro's op de lijnen rijden. Ter vergelijking eerst de huidige situatie: er zijn nu vijf metrolijnen. Vanaf station Gein en Station Isolatorweg vertrekken er elk twee en er komen er in totaal vier aan op het Centraal Station. Dit systeem gaat dus hoe dan ook op de schop. De wens is dat er meer metro's op dezelfde lijnen kunnen rijden, maar door veiligheidseisen kunnen er dan geen drie verschillende lijnen meer door de Oostbuis rijden. Ook zou een nieuw systeem voor minder problemen bij storingen zorgen. De nieuwe plannen staan bekend als het ontvlechten van het metronetwerk. Over deze ontvlechting wordt al jaren gesproken, maar het bleef tot nu toe onduidelijk hoe dit er precies uit zou zien. Ook nu is een definitief plan nog niet bekend, maar er zijn dus wel vier opties waarvan er een uitgekozen zal worden. Mogelijkheid 1 Bij de eerste optie zullen reizigers die uit de richting van de Gaasperplas komen niet meer met lijn 53 naar het centrum kunnen. De lijn verdwijnt volledig. In plaats daarvan zal metrolijn 50 bij station Gaasperplas beginnen. Ook die lijn gaat niet naar de binnenstad. Wie wel vanaf station Gaasperplas of bijvoorbeeld station Ganzenhoef of Diemen Zuid naar het centrum wil, zal moeten overstappen bij station Van der Madeweg. Mogelijkheid 2 Het zou ook kunnen dat metro 54 sneuvelt. Die metro rijdt nu tussen station Gein en het Centraal Station. Wie toch vanaf station Gein, station Holendrecht of station Bijlmer Arena het centrum in wil moet ook bij deze optie overstappen op station Van der Madeweg. Bewoners van de meer oostelijke delen van Zuidoost en Diemen houden bij deze variant juist wel hun directe verbinding met het centrum. Deze bewoners hebben eerder veel kritiek geuit op de nieuwe plannen, maar voor hen zou mogelijkheid 2 dus juist gunstig zijn (in tegenstelling tot mogelijkheid 1). Mogelijkheid 3 Bij de derde variant verdwijnt metrolijn 51, die tussen Isolatorweg en het Centraal Station rijdt. Reizigers die toch zo willen rijden, hebben twee opties om over te stappen. Ze kunnen bij station Zuid op de Noord/Zuidlijn stappen of bij Van der Madeweg op metro 53 of metro 54. Beide opties bestaan in de huidige situatie al. Mogelijkheid 4 Bij de vierde opties blijven er wel vijf metrolijnen, maar de route van metro 51 verandert. Die metrolijn zal niet meer van station Isolatorweg naar het Centraal Station rijden, maar naar Station Gaasperplas. Dat betekent dat er op station Gaasperplas in deze variant twee metro's zouden aankomen. Voor bewoners van dat deel van Zuidoost zou dit zelfs gunstiger dan de huidige situatie zijn, maar bewoners van Nieuw-West, West en Zuid zullen net als bij de derde variant in veel gevallen wel moeten overstappen om in het centrum te komen. Sinds deze week kunnen reizigers via een online vragenlijst van zich laten horen. In maart beginnen de eerste gesprekken met bewoners van Amsterdam en omliggende gemeenten. In het najaar van 2025 zal de Vervoerregio Amsterdam, een samenwerkingsverband tussen Amsterdam en omliggende gemeenten, kiezen welke van de vier varianten het wordt.
Lees verder