Wethouder snapt zorgen over uitstootvrije zone: "Willen dat iedereen de stap kan maken"

De zorgen die ondernemers hebben over het invoeren van de uitstootvrije zone, waardoor vervuilende auto's de stad uit moeten, begrijpt verkeerswethouder Melanie van der Horst. De wethouder houdt hoop dat de pijnpunten die de ondernemers zien om over te stappen op elektrisch vervoer de komende jaren kan worden weggenomen.  Uit een rondgang van AT5 onder tientallen ondernemers kwam naar voren dat door te dure bussen, te weinig laadplekken en de gemixte signalen uit Den Haag ondernemers in de knoop zitten met de invoering van de zone. Ook klinken er positieve geluiden van ondernemers die al zijn overgestapt.  Van der Horst noemt de reacties 'heel herkenbaar' en snapt de zorgen die worden geuit. "Wij proberen er voor te zorgen dat iedereen de stap kan maken. We zijn kijken naar ondernemers die dat al kunnen, maar ook met ondernemers voor wie dat moeilijker is. Voor hen hebben we adviseurs die kunnen adviseren over de overstap, maar ook die kunnen helpen met het kijken naar een ontheffing." Ontheffingen Zo'n ontheffing kan worden aangevraagd door ondernemers die door een overstap naar elektrisch vervoer mogelijk failliet gaan of die het niet voor elkaar krijgen om de duizenden euro's bij elkaar te boksen. Vanaf komend jaar geldt de uitstootvrije zone eerst nog maar in de binnenstad en voor nieuwe en de meest vervuilende bestel- en vrachtwagens, voertuigen ouder dan 2009. Wie zo'n wagen heeft en nog niet kan overstappen kan voor twee jaar een ontheffing krijgen, daarna moeten ook de eerste vervuilende bussen die nog mogen blijven rijden de stad uit en wordt de zone uitgebreid naar de gehele gebied binnen de ring.  Van der Horst laat weten dat ook over twee jaar er wordt gekeken naar ontheffingen, de eerste ontheffingen kunnen zelfs worden verlengd. "Als het daarna vanwege plausibele redenen nog niet lukt om over te stappen, dan kan dat." Maar de wethouder wil nog zo ver kijken. "We verwachten dat er de komende twee jaar heel veel ontwikkelingen zullen zijn in de markt. Waardoor de kosten lager komen te liggen en het allemaal wat makkelijker wordt." Lege markten Ook de marktkooplieden in de stad die het niet voor elkaar kunnen krijgen om over te stappen kunnen zo'n ontheffing aanvragen. Voor marktkoopman Youssef Lakroucha is dat namelijk niet te doen. "Je praat dan over 50.000 of 60.000 euro, weet je hoeveel truien ik moet verkopen dan." De marktlui die AT5 sprak gaven vooral aan angst te hebben dat als de gemeente niet helpt, dat zij zich afvragen of de markt nog wel kan blijven bestaan. In steden als Maastricht en Nijmegen geven de gemeentes vanwege diezelfde reden een algemene ontheffing voor alle marktondernemers. Van der Horst ziet dat niet zitten. "We willen niet bepaalde groepen uitzondering geven, maar veel meer kijken naar de persoonlijke omstandigheden. Als je de hele markt een ontheffing geeft dan zorgt dat voor ongelijkheid en willen andere branches dat ook. We proberen een eerlijk speelveld te maken voor iedereen." Wel gaat de gemeente binnenkort langs de markten met de adviseurs om de kooplieden aan te horen en te helpen.  Twijfels door Den Haag Zo'n derde van de ondernemers die AT5 sprak gaven aan niet meer precies te weten wat er met de zone gaat gebeuren door de geluiden uit Den Haag. Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) gaf aan te willen kijken naar een uitstel en ook een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat wenselijk.  Van der Horst kan zich goed voorstellen dat er onduidelijkheid is bij de ondernemers door de verwarring in Den Haag. Ze liet eerder al weten het 'vervelend te vinden' dat er twijfel wordt gezaaid en herhaalt nog maar eens dat de invoering echt een taak van de gemeente is. "We zijn in gesprek met de staatssecretaris om te kijken hoe we gezamenlijkheid kunnen uitstralen. Het is belangrijk dat we niet tegenover elkaar staan." De wethouder hoopt binnenkort terug te komen op hoe die gesprekken verlopen. Bekijk hieronder drie portretten van ondernemers over hoe zij kijken naar het invoeren van de uitstootvrije zone. 

Lees verder