Wethouder wil minder brandbare stoffen op spoor in Zuidoost, maar kan dat niet afdwingen
Als het aan wethouder Melanie van der Horst (Vervoer) ligt, zou een deel van het transport van brandbare stoffen niet meer via het spoor in Zuidoost gaan. De gemeente heeft daar volgens haar alleen geen invloed op, omdat ProRail over het spoor gaat. Dat schrijft ze in antwoord op vragen van PvdA-raadsleden Farley Asruf en Amel Namane. De PvdA'ers vroegen Van der Horst om opheldering vanwege het bericht van Het Parool dat het aantal treinen met gevaarlijke stoffen de komende jaren zal verviervoudigen en dat dat risico's met zich meebrengt. In maart moest de brandweer ook zeker twee keer in actie komen vanwege lekkages. Incidenten "Er hebben zich al verschillende incidenten voorgedaan die, gelukkig, redelijk goed zijn afgelopen", schreven de PvdA'ers. "Echter, het risico blijft bestaan dat het een keer ernstig mis kan gaan. Het is daarom belangrijk om de mogelijke risico's van dit vervoer goed scherp te hebben." Van der Horst antwoordt dat het stadsbestuur 'beperkt op de hoogte' is van het transport van gevaarlijke stoffen op het spoor. De gemeente wordt namelijk pas achteraf geïnformeerd. Ze erkent wel dat er 'de ontwikkeling is dat er meer stoffen zullen worden vervoerd'. Dit komt ook doordat er meer duurzame brandstoffen, zoals ethanol, gebruikt worden. "De gemeentes kunnen niet sturen op de routes, aantallen of de gevaarlijke stoffen die er door de gemeente rijden. Dit wordt in essentie gedaan door ProRail." "Een deel van het transport door Zuidoost, dat vanuit Rotterdam naar het oosten rijdt, ziet het college wel graag via de Betuweroute verlopen", schrijft Van der Horst. "Helaas is dit door het ontbreken van realisatie van de noordtak van de Betuweroute nog niet mogelijk." De wethouder benadrukt wel dat de kans op een ongeval volgens haar 'erg klein' is. Ook zou vervoer van brandbare stoffen via het spoor veiliger en duurzamer zijn dan via de weg. Er zou ook 'nauw overleg' zijn met verschillende partijen over de ontwikkelingen in de haven, zoals de opslag van waterstof, en welke gevolgen dat heeft voor het transport van gevaarlijke stoffen.
Lees verder